Quite Interesting

Jag är kär.
I ett tv-program.

Av en slump sprang jag nyligen på den briljanta brittiska tv-produktionen Quite Interesting - ett humoristiskt frågesportprogram med kändisar som "tävlande" i bästa Parlamentetanda. Fast...släpp alla bilder av Parlamentet i ditt huvud - QI håller en helt annan nivå.

Programmet leds av den briljante Stephen Fry


Fry levererar kluriga frågeställningar som panelen uppmanas svara på. Intressanta svar belönas mer än korrekta svar, och gud benåde den som kommer med ett tråkigt svar som dessutom är felaktigt (blåvalen är den största levande organismen, Sverige har högst självmordsfrekvens, osv).

Ett program av den här typen behöver inte bara en briljant programledare - panelmedlemmarna är än mer viktiga. Ständig deltagare är den märkligt bekante och definitivt djupt störde individen Alan Davies.


Övriga tre panelmedlemmar är i vissa fall för mig kända ansikten såsom Hugh Laurie och Eddie Izzard, men vanligtvis andra, för mig obskyra, komiskt begåvade individer med nästan lika komiska utseenden. Alla avsnitt hittills har en guldhalt på cirka 92.4% och jag hoppas serien håller måttet från och med säsong två. Fem säsonger har hittills sänts.

Jag har en känsla av att QI kan vara gnistan som slutligen får mig att på allvar botanisera i BBCs radio- och TV-gulddjungel. Ytterligare rapporter lär följa.

Kommentarer
Postat av: Björn J.

Jag har också nyligen upptäckt QI och har också blivit tokförälskad. Jag är ju en stor beundrare av Stephen Fry ända sedan Black Adder. Frys "Flodhästen" är min absoluta favoritroman. Om du inte läst den, så kan jag rekommendera den helhjärtat. Mvh. Björn J.

2008-06-24 @ 10:05:29
URL: http://bjornsblaablogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0