Jerringpriset är inte längre något att bry sig mycket om.

När jag skriver det här är det inte ännu offentliggjort vem som vann - Zlatan eller Sanna. Men, i en omröstning om vem som haft bäst idrottsår där Susanna Kallur placerar sig högre än Anja Pärson går inte att ta särskilt stort idrottsligt allvar.

Jag älskar Sanna som idrottare och människa lika mycket som någon annan, men hon är trots allt inte bäst i sin gren - hon blev trots allt inte bättre än fyra i VM. Vad ska hända om ett år - efter att hon tagit silver på OS? Exploderar två miljoner svenska huvuden då?

Anja Pärson krönte en snudd på misslyckad världscupsäsong med att ta medalj i fyra grenar på VM. Guld, guld, guld, miss, brons. En långt mer än remarkabel prestation - redan det första guldet var jättestort. Två guld var ofattbart. Tre guld saknar jag ännu ord för. Att hon sedan följer upp med medalj i slalom är bara löjligt.

Anja har nu - om mina uppgifter stämmer - sexton mästerskapsmedaljer. Det är vad jag förstår, delat näst flest (med Lasse Kjus, bakom Kjetil André Aamodt) genom alla tider. Man som kvinna.

Jag röstade på Anja men var på förhand kluven mellan henne och Zlatan.

Nu ska priset delas ut.

Jag klipper här.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det handlar naturligtvis inte enbart om vad Sanna preseterade på VM, det handlar om vad hon har presterat på ala andra tävlingar så som Golden League osv. Ha med det i beräkningen också så tror jag nog faktiskt att även hon förtjänar att vara bland topp tre och även slå Anja då Sanna har haft en brutal utveckling det gångna året.

2008-01-15 @ 21:55:04
Postat av: Jag bara jag

Ja okej, hon har kanske - trots fjärdeplatsen i årets överlägset viktigaste lopp - haft världens näst bästa säsong.

Anja gör kanske TIDERNAS näst bästa säsong (Kostelic 2002).

Jag menar, nån är bäst i Golden League varje år, nån är fyra i VM vartannat. Men det är långt ifrån varje år någon tar tre alpina guld och fyra medaljer totalt.

2008-01-15 @ 23:55:01
Postat av: Anonym

Det har du rätt i, men däremot så hade hon en urusel säsong jämfört med vad Sanna presterade. Hon var bra HELA säsongen och inte bara enbart när det gällde. För hon var även bra där, trots störande moment över de sista häckarna (näst sista?). Hade inte det hänt, så vem vet. Sanna hade kanske tagit guld? Du måste ju räkna in hela säsongen även fast du anser att det bara är VM som räknas. Vilket jag tyvärr inte håller med om. Det är hela säsongen som räknas.

2008-01-16 @ 21:57:06
Postat av: Jag bara jag

Absolut, hela säsongen räknas.
Jag har hela tiden mest sett det som något som talar FÖR Anja att hon hade en dålig säsong i världscupen. Dvs, kom som underdog och totalt mördar motståndet.
Fast det är kanske inte 100% logiskt.

Vad gäller Sannas final så stämmer det ju att hon stördes. Jävla synd på banlottningen (protest lär ju aldrig funka i det läget, tyvärr) - det hade mycket väl kunnat bli guld.

Kul med lite idrottsdebatt i kommentarerna :)

2008-01-17 @ 01:31:25
Postat av: Anonym

Att vara bäst i världen i en stor friidrottsgren är nog lite större än i alpint för damer också. Det är bara att se vilka Kallur mötte i VM-finalen... inga skandinaver direkt, inte ens några européer vad jag kommer ihåg.

Sedan känns det som att Anja Pärson behöver lite mästerskap och liknande för att tända till nu när hon vunnit sig småtrött. Jag har i alla fall ganska svårt att hetsa upp mig och skrika bragdguld över hennes prestationer.

2008-01-18 @ 15:35:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0