Precension: Sommar i P1 2007

<Breaking fucking news!>
Jag är ett rikspucko. Efter 7-8 mail fram och tillbaka med en trevlig kvinna på bloggsupporten, nej usch. Inte bloggsupporten, det låter nedvärderande. Efter 7-8 mail fram och tillbaka med en trevlig kvinna that makes blogg.se go round, ya hear? så insåg jag varför det här inlägget tidigare publicerades halvfärdigt, med den lilla extra touchen att jag inte har kunnat redigera det; jag hade råkat slå av javascript för siten. Duktigt.

Men nu är vi här igen, jag tänker absolut inte skriva om någonting, men däremot kommer lite addendum, håll till godo!</Breaking fucking news!>

Så har äntligen äntligen årets sommarpratare presenterats. Kan någon förklara för mig varför jag är så jävla engagerad i Sommar? Jag brukar ändå bara lyssna på 6-7 program till slut, och svära åt hur dåliga hälften var.
Men i år är jag mer förväntansfull än någonsin innan, jag är säker på att jag kommer dyka på Sommararkivet varje eftermiddag jag vaknar resten av sommaren och insupa allt det där visa som någon diplomat eller politiker eller underhållare kåserat om tidigare under dagen.

Without further ado, då'rå, några av årets sommarpratare prydligt kategoriserade, med kommentarer:

Årets meh!

Uffe Lundell - Sveriges äldsta rebell? Jajaja, jag borde gilla honom. Fine.

Fredrik och Filip - Allvarligt nu, hur orkar någon? Det får mig bara att tänka på Min första blogg - aaah, det var tider det!

Paolo Roberto - Det ska ju tydligen vara rätt att ha med Paolo nu för tiden. Det är lite creddigt att ha med en före detta professionell slagpåse som debatterar med ett rådjurs briljans och en elefants smidighet i alla sammanhang. Nej tack.

Anja Pärson - "Jo, 140 hotellnätter per år sliter på ett förhållande", "Jag är nog egentligen lite mer krejsy än många tror - jag gillar Bloodhound Gang, till exempel", "Jag har faktiskt donerat mina lårmuskler till internationella brontosaurussällskapet den dag jag dör". Där har ni hela hennes program. Jävla skattesmitare.


Årets höjdpunkter

Åsa Linderborg - Kvick, intellektuell, vacker och rödhårig - med hjärtat till vänster. Årets komet på dyrkarhimlen.

Martin Kellerman - Så klart. Fast det blir väl en massa hiphop antar jag. Det är lite meh, faktiskt.

Salem Al Fakir - Får gå lite på rekommendation och lite på känsla här. Men musiker brukar göra bra program. Varje år är en väntan på ett nytt program med Karin Dreijer.

Jessika Gedin - Snälla, floppa inte. Är väl kanske inget jättefan, men spanare är spanare är spanare.

Howlin' Pelle Almqvist - The Hives are Law - You are Crime!


Årets hjälp har jag fyllt 40? Jag har äldre smak än mamma

Thore Skogman - Med lite tur kan han ju floppa...

Lena Endre - Varför tänder jag på kvinnor som är mer än dubbelt så gammal som jag?

Knut Knutsson - Många människor gillar supergrupper. Inom musikvärlden hoppades många på projekt som Highwaymen och Traveling Wilburys, filmer med stjärnspäckade ensembler får mycket uppmärksamhet (och ljummet mottagande från kritiker). För mig är Antikrundan en TVs supergrupp, där mediets samtliga genier samlats för att göra underverk. Knut Knutsson är för mig inte mer speciell än övriga genier, en titan bland titaner helt enkelt.

Per ?Plura? Jonsson - Jag är tydligen inte ensam om att börja blogga sent. Återstår bara att se när mr Eldkvarns bloggande får samma genomslag som mitt kåserande. Jag har väl kanske aldrig varit ett jättefan, kunde inte nynna med i mycket när bandet spelade i Kungsan härom året, men som sagt...han är musiker. Just det, han pratar på min födelsedag också.

Göran Zachrisson - Näst Kim Hartman den störste vi har. Kommen från forntiden är han större än samtiden, däremot är jag osäker på om han har någon plats i framtiden. Klart är dock att har du ett målande språk och en mysig röst är du garanterat på min top 5-lista över intressanta pratare.

Ingvar Oldsberg -


Sen var det visst en massa direktörer och entrepenörer och annat samhällsnyttigt folk också. Perfekta dagar att lyssna på Generation Terrorists istället för P1 alltså.
Jag kan inte minnas att jag någonsin har sett så många potentiella goda minnen inför en säsong Sommar - en besviken sammanfattningsblogg att vänta om två månader alltså? Murphy och jag, Murphy och jag.

In other news - i morgon beträder jag än en gång svensk mark. Det firar vi med en animation!


Kommentarer
Postat av: Bengan

Håller helt med. Överlag tycker jag startfältet ser bättre ut än på mycket länge. Sommar är speciellt. Sitta framåt morgontimmarna och lyssna är att rekomendera. Men jag tycker du glömt några.
Allas får finlandssvensk Mark - jag kan sitta och lyssna på hans röst i timmar.
Anna-Karin Gauding - ska bli kul att höra om hon kan hålla sig från etnomusiken. Intressant liv.
Antar att det bara är jag som tycker det ska bli kul med Treschow.
Att inte Erland Josephsson kan vara med på din lista ser jag som en miss bara, vet att du gillar gubben.
Ser av någon anledning fram emot både Settman och Michael Nyqvist.
Rigmor kommer spela grym musik.
Jag VILL höra Uffes program, gillar honom inte officiellt men har börjat lyssna på karln när ingen annan kan se mig...
Nu längtar jag till den 23 juni. Låt sommaren börja på riktigt!

2007-06-14 @ 20:08:31
Postat av: Jag bara Jag

Du har rätt i det mesta, så klart.
Grejen är den...jag trodde inte det här inlägget var publicerat ännu. Det blev nämligen något fel när jag skrev det, jag var bara halvfärdig, och nu kan jag inte gå tillbaka och redigera.
Hoppas på en stekhet uppdaterad version i morgon i stället!

2007-06-15 @ 01:07:48
Postat av: Bengan

Här väntar man en hel dag och spänningen får en nästan att brisera i en mindre explosion och vad händer? Zip, zero, nada.
Hör ryktesvägar att älgen kommer hem till helgen
;)
Bira?

2007-06-16 @ 01:55:25
Postat av: Jag bara Jag

Det här är ju helt sjukt - nu tyckte jag att jag var så duktig och avslutade inlägget - så missar jag Erland Josephsson, jag ser verkligen inte namnet!
Givetvis ska gubben lyssnas på, givetvis. Jag orkar bara inte gå tillbaka och ändra.
Jag kommer antagligen kolla in både Settman och Nyqvist, kanske inte med jättehöga förhoppningar - men båda kan helt klart få till det. Rigmor har jag aldrig lyssnat på eller så - vet egentligen ingenting om henne. Så jag vet väl inte vad jag ska vänta mig - men lyssna, det ska jag.
Hemåt kommer jag, absolut!
Har lite oklart för mig exakt vad jag ska hitta på under mina 72 timmar på västligare längtgradder, men bira om det finns tid - absolut.

2007-06-16 @ 20:14:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0