Om att födas i rätt tid

Ja, inte det här gamla uttjatade om att födas -48 så att man kan njuta av marijuana och sköten halva sexxtiotalet, eller att födas -57 så att man hänga på CBGB's hela 70-talet, nej - större än så.

Det handlar om vilken låt som var USA-etta just när du föddes.

Just den dag då jag för första gången såg dagens ljus hette låten Human League - Don't You Want Me. Det gör mig strålande glad. Låten är lätt en av tidernas 1000 bästa, och är både charmigt tidstypisk och en duett. Duetter är nämligen bra när dom är bra. Ska det då vara min temalåt för resten av livet? Ja fan, vi säger så.
Hädanefter ska jag bara ragga på folk som passar mig temalåtsmässigt.

Nu tänkte jag sitta och tänka, steka, fundera, grubbla och googla, för att se vilka låtar som tematiskt beskriver några till mig bekanta människors liv. Här följer en anonym lista på intressanta låtar:

Wham! featuring George Michael - Careless Whisper
OutKast - Hey Ya!
The Knack - My Sharona
Michael Jackson - Billie Jean
Paul McCartney and Stevie Wonder - Ebony and Ivory

Kommentarer
Postat av: HeFo

Förutom att du än en gång får mig att känna mig gammal är min direkta fråga till dig i det här ärendet - Varför måste det var just USA-ettan? Är du så amerikaniserad min lilla vänstertomte, att du dansar efter varje ton i Uncle Sams pipa?
Den egentliga anledningen till min irritation är följande:
USA: Pick Up The Pieces - The Average White Band (jag gillar inte funk särskilt mycket, och de var närmast en one hit wonder)
England: Make Me Smile (Come Up and See Me) - Steve Harley & Cockney Rebel (aldrig hört talas om)
Kan iofs meddela att han som spelade Kojak - Telly Savalas - hade en etta i England veckan efter jag föddes vilket jag tycker är märkbart roligt...
The Carpenters Please Mr Postman var iaf etta i Australien när jag föddes, och det var ju kul. Annars verkar det som att jag är född helt fel. Gillar du mig lite ändå?

2007-06-27 @ 02:34:08
URL: http://hefo.blogg.se
Postat av: Jag bara Jag

Äsch sluta nu, du har inte ens peakat ännu.
:)
Ja, väldigt amerikaniserad. Nej, jag slöwikiade med/mot Bison och råkade glida in på listan över alla listettor evvar, så jag tänkte att det här var en bra idé. Jag skulle självklart ha kunnat gå efter t.ex Tracks, men det sträcker ju sig inte särskilt långt bak i tiden. Hade ingen aning om att övriga länders gamla hitlistor var så lättillgängliga, faktiskt.
Intressant titel på din funkiga amrisetta btw, den får mig att tänka på Ramones - Bonzo Goes to Bitburg (eller den snällare titeln My Brain is Haning Upside Down), eftersom den inleds med "You've got to pick up the pieces, come on, sort the trash". Ja...det här vet du kanske redan eftersom det syns på MSN att jag lyssnar på den just nu och äääääh, jobbigt.
Jag gillar dig så mycket att jag inte skulle kunna visa det medan jag står i en dörröppning. Om jag nu inte står på sniskan.

2007-06-28 @ 15:18:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0