En jävla massa frågor om musik

Har sett att många bloggar har sporadiska inslag av 20-30 frågor av varierande karaktär som bloggaren svarar på. Jag vet inte...hittar man på dessa själv, som ett sätt att framhäva sina positiva egenskaper, eller snor man bara hejvilt?
Hur som helst, jag har nu själv snott ett sånt här formulär. Kanske inte så hejvilt, snarare slugt.
100 frågor. Alla om musik. Men för den som törstar efter dekadens kommer en snabbare sammanfattning:

Ja, jag knullar ibland. Anissprit är djävulens påfund, jag tror att jag blir dummare med åren, Eric the 1/2 Bee är underskattad och äh..jag kom in på musik ändå.

1. What are you listening to right now?
Slog just på Launchcast och som första låt får jag höra Radiohead - Thinking About You

2. What song makes you sad?
Många. Jeff Buckley - Hallelujah kanske för att den är så skört vacker, och för att den påminner mig om hans död.
Kajsa Grytt - Fallen i Graven påverkar mig något enormt, den är riktigt intensiv. Men allra mest kanske the Smiths - I Know It's Over. Det är inte alltid jag vågar lyssna på den.

I know it's over
And it never really began
But in my heart it was so real
And you even spoke to me, and said :
"If you're so funny
Then why are you on your own tonight ?
And if you're so clever
Then why are you on your own tonight ?
If you're so very entertaining
Then why are you on your own tonight ?
If you're so very good-looking
Why do you sleep alone tonight ?

Herregud.

3. What is the most annoying song in the world?
Oj. Det är lite som att fråga vilken fisk jag helst inte skulle äta. Jag säger Savage Garden - Truly, Madly, Deeply. Det finns sämre sånger, men inga andra som blivit synonym med ondska i form av att föräras med att klassificeras som svordom.

4. Your all time favorite band?
The Pixies

5. Your newly discovered band is?
Desaparecidos

6. Best female voice?
Sjukt svårt. Lite beroende på humör. Vem ställer såna här frågor utan att göra det till en top 5- eller top 10-fråga? En enda röst? Herregud. Jag säger faktiskt El Perro del Mar. Oväntat va?

7. Best male voice?
Lika hjärndöd fråga det här. Fan. Marvin Gaye.

8. Music type you find yourself listening to most?
Att läsa resten av svaren här kan ju ge en ledtråd...kolla upp min station på launchcast, användarnamn eurythmechanic. Ganska bra, men inte super.

9. What do you listen to, to hype you up?
Ramones - Blitzkrieg Bop eller Depeche Mode - Just Can't Get Enough är bra. Eller det mesta med Misfits. Så klart.

10. What do you listen to, to calm down?
Tracy Chapman har en lugnande effekt på mig, även Tori, så klart.

11. Last gig/concert you went to?
Det är alltså pinsamt länge sedan jag såg en spelning. När fan var det? Concretes på Berns förra våren?

12. Band you find yourself listening to the most right now?
Det är ju ofta Pixies, fast nej, mer Misfits senaste månaden eller så.

13. Most hated band?
Svårt att hata band, jag tycker mest synd om dom flesta artister jag hör. Tänk att behöva vara Mando Diao och leva med villfarelsen att man tillför något. Jag ogillar Mando Diao, jag säger Mando Diao.

14. Song that makes you think?
Haha, retardoliden jag snodde testet från är verkligen tragisk. Anyways...det här kan ju vara många, så klart. Många långa Dylanlåtar får mig att tänka eftersom jag inte hänger med i alla vinklingar och infall i texten. Men det är väl kanske inte riktigt det man frågar efter här...hmm...förr var det nog Imagine, men jag är nog ganska färdigtänkt med den. När jag hör Jakob Hellman - Vackert väder så tänker jag mest "Hur i helvete gör han?", men det är ju inte direkt det jag bör svara heller. Vi slår till med Cat Stevens - Father and Son.

15. Band that you think the world should love as much as you do?
Klassiskt är ju att säga at Pixies och Velvet Underground fått på tok för lite uppmärksamhet. Fast å andra sidan är ju båda sjukt creddiga. Så kanske inget av ovanstående ändå. Usch vad tjatig jag är, mycket rundgång, men jag tycker Misfits är väldigt underskattade. Faktiskt mycket bredd också, kika bara in American Nightmare till exempel.
Ursäkta cepet som mimar.

16. Coolest music video?
Det här utvecklot jag snodde listan av hade faktiskt ett väldigt bra val:
The White Stripes - Fell in Love With a Girl
Själv har jag dock alltmer börjat favorisera Australien i den här kategorin. Den är faktiskt överlägsen:
The Avalanches - Frontier Psychiatrist

17. Music video with the most babe watch?
Sjukt enkel fråga. Chris Isaac - Wicked Game
Ingen kvinna kan någonsin ha varit vackrare än Helena Christensen i den här videon. Gillar man män så faller säker den gode Chris många i smaken också. Uj, mycket länkande nu!

18. What "do you play/would you play" in the bedroom to spice things up?
Är det sexigt med Sexual Healing? Kanske lite mildt. Hmmm. Jag vet inte om jag tror på det där med uppkåtande musik. Eller...Tori, så klart =)

19. Can you play a musical instrument?
Jag är både tondöv och begåvad med dålig motorik, är det svar nog?

20. Ever been in a mosh pit?
Självklart.

21. Are you in a band?
"...and me I'm the singer in a rock n roll band", önskar jag att jag kunde säga. Nej, det är jag inte.

22. If yes, what kind of music does your band play?
N/A

23. Ever dated a musician?
När amrisar säger "dated" så menar dom i princip flickvännat va? Nej, men jag har varit på dejt med nån musiker sådär. Det kan ju räknas. Kanske småstrulat lite fler gånger med nån annan. Hmm. Ja, det borde räknas.

24. If yes, what kind of music did he/she/they play/instrument/band?
Sång eller gitarr/sång då.

27. If no, would you consider?
Ingenting, min vän, ingenting, är sexigare.

28. Do you wish yourself that you were a musician?
Självfallet. Jag skulle behöva Matrixboosta min hjärna med lite musikalisk intelligens Keannu shizzle style.

29. Best chick band you know of?
Band med bara tjejer i? Hrrm. Det finns ett gäng...hmmm. Le Tigre.

30. Best guy band you know of?
All-time så blir det väl Beatles, fortfarande aktiva Stones, fortfarande aktiva och relevanta/asbra...oj. Inte helt lätt. Radiohead?

31. Last song that you heard on the radio?
Om nu inte launchast räknas som radio så blir det väl när jag lyssnade på Marits spelning i P3-live häromdagen. Minns inte vad hon avslutade med, I Will Always Be Your Soldier kanske.

32. What do you think of Classical music?
Så sjukt dåligt insatt, men det finns mycket tokvackert. Är nog mer för opera än symfoniorkestrar. Tror jag.

33. What do you think of Country music?
Till stora delar ointressant, men många av genrens stora namn är ju fantastiska artister.

34. What do you think of Death metal?
Alla som gillar dödsmetall borde på intergalaktisk kejsarorder drunkna i en varsin hink.

35. Last BIG band that you saw live?
Är Concretes stora? Kanske inte så stora. Det får bli Roskilde 05 i sådana fall (ja, jag är tragisk). Vad var störst då månntro...Foo Fighters och Sonic Youth.

36. Are you a groupie?
Nej, men en gång vågade jag nästan fråga sångerskan i ett band ifall hon ville med ut och röka efter spelningen.

37. Do you listen to music in foreign languages?
Seu Jorge på portugisiska ibland. Och nej, engelska är inget främmande språk. Det händer väl att det blir lite Manu Chao på spanska och franska också. Samt en del annat på franska. Lite Kraftwerk. Säkert lite mer än så här också. Sigur Ros t.ex.

38. What famous musician do you find sexy?
Tori Amos är den sexigaste människan genom alla tider. Jag skulle generellt sett säga att genomsnittsartisten med en sjysst bakkatalog är en niopoängare =) Måste namedroppa några fler: Sophie Zelmani, Kim Gordon (en 54-åring skulle ge många poäng), PJ Harvey, Nina Persson.

39. Worst concert moment?
När jag var svinfull på Roskilde, ställde klockan på strax innan Morrisseys konsert och tog mig en tupplur. Vaknade bakis mitt i natten och upptäckte att jag tagit fel på tiden. Ja om vi talar om ögonblick som aldrig blev av, under spelning...hmm...jag tror jag råkade få i mig lite hårdrock nån gång.

40. Funny Concert moment?
Antagligen när jag fick hela publiken att skratta inför Jakob Hellmans encore på Kalasspelningen i Gävle 99. Ja, jag är självgod.

41. Sad Concert moment?
Kan faktiskt inte minnas något.

42. Best local act you can think of?
Hörruduuuuuuu jag vet inte.

43. If you were a musical instrument what would you be?
Den här frågan är så sanslöst dum. En saxofon.

44. Do you listen to the radio?
Mjorom, men inte så ofta som jag borde.

45. Do you watch music TV?
Nä.

46. Do you follow the music charts, like the top 40?
Haha.

47. Have you met any famous musicians?
Dilba? =)

48. Are any of your friends/family etc musicians?
Inte direkt.

49. Song that best describes your feelings right now?
Pixies - I've Been Tired, okej, en var dålig. Det var ju bara låttiteln liksom (jag var trött nyss). Hmm. Äsch det är sommar, Ebba Grön - Ung Och Kåt.

50. Song that describes your life?
Det vore väl ändå tragiskt.

51. Do you know the names of all the band members that you listen to?
Nänä. Men jag kan flera. Testa mig!

52. Does a musician?s physical attractiveness play a role in the music that you listen to?
Nej. Fast musikalisk talang blir fysiskt attraktiv. Liksom.

53. What famous musician do you want to marry?
Oj, då får man tänka praktiskt. Nobba Tori för någon man kan bilda familj med. Vi kör på Sarah Assbring (El Perro del Mar). Inte nog med att hon är toksnygg och sjunger bra, jag skulle kunna ta hennes efternamn också. Det vore stort att presentera sig som Assbring, Chris Assbring.

53. Favourite movie sound track?
Hmm. Soundtracket till Donnie Darko är sjukt bra.

55. Any musician pet hates?
Njae. Hade jävligt svårt för Jay Kay i Jamiroquai förr. Men nu...grejen är...alla musiker som jag önskar dolkar i ögat undviker jag, så det är ganska oproblematiskt i regel.

56. What do your parents listen to?
Morsan...för 10-15 år sedan lyssnade vi mycket på Guns ihop. Vet att hon gillar Moby, men i regel är hon väl ganska Huxmegafluxig. Farsan gillar Beatles och Queen. Och Kopparbärsrock.

57. What are you listening to right NOW?
The Pixies - Bone Machine (Fortfarande launchcast)

58. Do you wear band T-shirts?
Ja, för sällan. Glömde min Death to the Pixies-tröja på tåget. Snyft!

59. What do you think of people who do?
I regel antar jag att personen i fråga är subnormalbegåvad, har dålig underlivshygien. Dessutom är det ofta ett hårdrockband. 'Nuff said.

60. What music sub-culture do you feel like you belong to?
Vet inte riktigt, jag kan identifiera mig mycket med punk. Psychobilly verkar kul också.

61. What song is stuck in your head right now?
Inte just nu som i exakt nu, för då blir det ju Bone Machine. Men jag har senaste dagarna fått ett återfall av Beatles "Across the Universe".

62. Do you sing in the shower?
Väldigt sällan. Förr sjöng jag ofta Sixteen tons.

63. If so, what? If not, why not?
Det låter alltså förjävligt.

64. Would you rather marry a musician or be one yourself?
Faktiskt inte en så lätt fråga som man kan tro. Wow. Jag väljer nog. Helvete. Jag vet inte. Jo alltså...att vara musiker är nog i regel inte sååå jävla kul. Men fan. Jag väljer att vara gift med en.

65. What is in your walkman/discman right now?
Har inte hittat min iPod på nån vecka, men det finns 4GiB halvbra blandad musik.

66. How important is your partner's taste in music to you?
Viktig, men inte så viktig som man kan tro. Jag tolererar väldigt mycket musik som jag kanske inte gillar själv. Ja, jag använde t-ordet. Om vi inte har i varje fall lite överlappande smak, eller om du inte tycker att Bran Van 3000 - Drinkin' in LA är iaf en okej låt, eller om du gillar E-Type så är risken stor att jag tycker du är en hög skit.

67. Hanson moves in next door to you, do you go introduce yourself, or do you arrange to beat them up?
Jag jublar eftersom det innebär att pojkarna är fattiga OCH i landsflykt. Seger.

68. Sex, Drugs and Rock n Roll, you dig?
Det verkar väl rimligt.

69. Do you cook to music?
Ja, allt blir roligare till musik. Utom musik. Man ska inte blanda musik.

70. Do you sing in the toilet?
Vem fan gör det?

71. What do you listen to when you're angry, if you do at all?
Vet inte om jag är typen som slår på aggro musik för att jag råkar vara arg, direkt.

72. What do you think of Hip-Hop?
>90% av det som får mediautrymme är dynga, ja...en större andel än övriga genrer. Men det finns hyfsat mycket jag gillar.

73. Do you constantly talk about music to people?
Jag försöker prata om annat.

74. Do you think bands should keep reinventing themselves?
Ja, det känns sjukt tragiskt med tre skivor i följd som låter likadana.

75. How often do you buy music?
Sjukt sällan, det blir DVDer när jag köper numer. Tyvärr.

76. Are you a Deadhead?
Nej, har aldrig förstått grejen.

77. What was the best band performance you've ever seen?
Pixies Roskilde 04 var ju så sjukt bra mycket pga låtmaterialet. Inte den bästa spelning jag sett..hmm...det kan vara Hives på O'Leary's i Gävle. 00 kanske, som relativt okänt förband till Hellacopters.

78. What was the worst band performance you've ever seen?
Alltså, jag blir inte långvarig på en dålig spelning.

79. If you saw a terrible band on stage, would you throw things at them?
Njae. Men en gång haha hände nåt kul. Det var på en examensfest (sk ex-öl, fast den här hette festivöl) och ett av banden var så otroligt fånigt. Alla i bandet var klädda som the Hives. Utom en snubbe, han hade jeans. Så jag satte mig på en ölback längst fram, och höll upp en lapp med texten "Jeans?" ovanför huvudet. Folk stirrade.

80. Which 2 artists/bands would like to see make music together?
Oj. Vore inte Regina Spektor och Neil Young fint ihop?

81. Do you know anyone Famous in the music industry?
Näpp.

82. Which country has the best music?
Det får nog bli USA där.

83. What do you think about the Finish entry in the eurovision this year?
Sanslöst bra.

84. Do you think people shouldn't swear in songs?
lol, dra åt helvete din smutsiga lilla minkfarmare.

85. Would you travel the world just to see your favourite band?
Ja, det skulle jag kunna göra. Absolut.

86. Do you listen to music on a walkman/mp3 player?
Mjo, fram till för nån vecka sedan då.

87. Do you think music videos are necessary?
Givetvis inte nödvändiga, men det kan absolut fungera som ett intressant komplement med en bra video.

88. Whats your favourite musical note?
Den som låter "pling".

89. Female vocals or Male vocals?
Kan inte välja. Jo, kvinnor.

90. Drums or Bass?
Trummor.

91. Live music or Studio recorded music?
Studio, faktiskt.

92. What do you think of pop idol?
Ytterligare en sån sak som får mig att inte vilja vara med längre. Kan man kliva av? Byta tåg? Varför omges jag av alla dessa...maskar till människor? Okej, där tog jag i.

93. How many Cds do you own?
Några hundra. Dom flesta i en kartong hemma hos farsan.

94. Whats the best music tv?
lollerskates

95. Can you sing?
Är "hellre än bra" uttjatat?

96. What do you think of computer game music?
Det är inget jag funderar ofta på, men helt klart lever ju en hel del gamla godingar från 80-talet kvar. Älskar t.ex musiken till Phantasy Star.

97. Do you have a favourite lyric? if so what is it?
Här kommer jag svara olika varje dag i livet, ungefär. Men en som alltid hänger med, Jakob Hellman - Allt Jag Vill Ha, andra versen blir det väl:

Men natten är vacker och månen är full
Och du är som natten och jag är som månen och du är som jag
Du är allt jag vill ha


98. What do you make of songs that go on for 10min+?
Kan inte komma på en enda bra låt på över 10 minuter. Däremot finns väl en hel del bra låtar på 7-8 minuter med bl.a Dylan och Velvet.

99. Who invented Rock N Roll?
Jag har för dålig koll, men Bo Diddley får på tok för lite cred.

100. And finally, WHAT ARE YOU LISTENING TO NOW?
Rufus Wainright - Between My Legs (Ja, launchcast)

Avslutande visdomsord:

Lek lite med bokstäverna i Jakob Hellmans namn så får man Ja, kom Bellman. Det är möjligtvis ingen intressant observation.

Kommentarer
Postat av: ja.


Bra en till person som uppskattar the killing moon med echo and the bunnymen.

2007-06-12 @ 21:17:42
Postat av: Jag bara Jag

Så sjukt anonymt av dig.
Jag vet iofs en person som gärna skulle ha sex till den. Var det så?
Jag tror för övrigt att jag gillar soundtracket till The Life Aquatic bättre, men Donnie Darko kommer in som god tvåa.

2007-06-13 @ 02:38:03
Postat av: Bengan

Tack - underhållning.
Jag hade hör och häpna tappat El Perro del Mar, "Alla kan se dig". Grym.

2007-06-14 @ 20:19:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0