Nattligt IQ-test

Jag avskyr verkligen IQ-tester.

Inte för att jag brukar känna mig särskilt dum när ämnet kommer på tal, eller när man gör något test på nätet. Kanske lite dummare än jag hoppats, men inte dum.

Nej jag blir mer avtänd på hela tanken med att försöka kvantifiera någons intelligens, det spelar liksom ingen roll hur många kategorier testet kontrollerar, eller hur noggrannt framtaget det är, resultatet säger nog ganska lite om vad jag uppfattar som intelligens ändå. Hur många poäng är det värt att alltid kunna säga det någon vill höra, eller att kunna plocka ut alla instrument ur ett Beach Boys-intro?

Nå, jag hittade i varje fall en länk till ett test hos en Aftonbladetmedarbetare, Alex Schulman. Jag tror han jobbar för tidningen. Namnet är bekant, han är antagligen en slemhög.

Hur som helst, testet han länkade till var lite längre än ett generiskt internettest, och föreföll väl vara ganska bra för att vara ett IQ-test i varje fall.

Som sagt, nöjd blir man aldrig, men det kan ändå vara kul att jämföra resultat.

Testet hittar du här.

130 fick jag i varje fall, vilket väl säkert är bra. Jag vet inte...som sagt, det känns lite sådär godtyckligt vad man är nöjd med för siffror, och man kan ju haft tur/otur med sina chansningar. Kul ändå att få "bekräftat" att jag sedan starten hamnat fel i livet, jag borde vara humanist.

144.9 på ord
110 på performance

13/20 på bilder <------- Ohyggligt dåligt
19/20 på ordförråd
14/20 på minnesfrågor <------- Oväntat bra
19/20 på relationsfrågor <------ Ska jag starta en sexspalt? Eller en humorblogg?
20/20 på matematik <------ ldo

Någon annan som vill göra testet?

Just det, om jag kom åt youtube så skulle dagens låt vara Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag gjorde det också precis när jag såg Aftonbladet-länken:
16/20 på bilder <------ Sämre än väntat
17/20 på ordförråd <------ Lite bättre än väntat
16/20 på minnesfrågor <------ Okoncentrerad, tappade bort mig helt två gånger
20/20 på relationsfrågor <------ Full pott?
18/20 på matematik <------ Fattar inte vad jag hade fel på här
Totalt sett blev det 133, över 98% av befolkningen... Jippie. Men ett IQ-test utan tidsgränser är nog tyvärr ganska meningslöst om man av någon anledning ska ta det på allvar. Det är det som brukar vara hela poängen med testet.

2007-07-10 @ 00:47:29
Postat av: Anonym

Hmm, kommentarsfunktionen verkar bugga lite. Försöker igen.
16/20 på bilder - Sämre än väntat
17/20 på ordförråd - Lite bättre än väntat
16/20 på minnesfrågor - Okoncentrerad, tappade bort mig helt två gånger
20/20 på relationsfrågor - Full pott?
18/20 på matematik - Fattar inte vad jag hade fel på här
Totalt sett blev det 133, över 98% av befolkningen... Jippie. Men ett IQ-test utan tidsgränser är nog tyvärr ganska meningslöst om man av någon anledning ska ta det på allvar. Det är det som brukar vara hela poängen med testet.

2007-07-10 @ 00:50:00
Postat av: Jag bara Jag

Ja just det ja, tidsaspekten.
Det var nog inte förrän under minnesdelen som jag insåg att det inte gick på tid.
Skönt att jag har smarta läsare, dock =)

2007-07-10 @ 01:27:27
Postat av: Slem

hihi 131 \o/

2007-07-10 @ 11:58:54
Postat av: Jag bara Jag

Jag tänker inte prata med dig på en vecka! :)

2007-07-10 @ 15:44:04
Postat av: Cristian

Kolla www.41q.com den är lite rolig med.

2007-07-10 @ 16:14:55
Postat av: β

Ja du Christofer, att alltid kunna säga exakt det någon vill höra är en ganska beundransvärd förmåga.
Men om du inte menar det du säger är den värd ungefär 0poäng. Det är däremot ytterst beundransvärt att våga säga det man menar och tycker samt kunna stå för det.

2007-08-08 @ 09:19:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0